NAMIBIA 2007

AFRICAN MEDIA BAROMETER NAMIBIA
2007 REPORT

Sector 1: Freedom of expression, including freedom of the media, are
effectively protected and promoted.

1.1 Freedom of expression, including freedom of the media, is guaranteed in the
constitution and protected by other pieces of legislation.

ANALYSIS:

Freedom of expression is protected and guaranteed by the Namibian Constitution, but
there are no other pieces of legislation, such as a Freedom of Information Act, to protect
freedom of expression and freedom of the media.

Article 21 of the Constitution states: “All persons shall have the right to freedom of
speech and expression, which shall include freedom of the press and other media.”

Article 22 of the Constitution states: “Whenever or wherever in terms of this Constitution
the limitation of any fundamental rights or freedoms contemplated by this Chapter is
authorised, any law providing for such limitation shall:

(a) be of general application, shall not negate the essential content thereof, and shall not
be aimed at a particular individual;

(b) specify the ascertainable extent of such limitation and identify the Article or Articles
hereof on which authority to enact such limitation is claimed to rest.” Article 144 of the
constitution acknowledges international conventions, such as the Universal Declaration of
Human Rights with its Article 19 guaranteeing freedom of opinion and expression.

It is worth noting that a “relatively good draft media policy”, written by the Ministry of
Information and Broadcasting, was released for discussion to stakeholders at the
beginning of 2007. There was consensus that this draft is so progressive that it is doubtful
whether it will ever become law, but it could indicate positive change in terms of the
government’s attitude to the media. The draft policy recommends constitutional changes
and makes provision for a self-regulatory media body.

SCORES:



Individual scores: 3,3,3,4,4,4,3,3,3
Average score: 3.3 (2005 =3.4)

1.2 The right to freedom of expression is practised and citizens, including
Journalists, are asserting their rights without fear.

ANALYSIS:

Some members of the panel felt that Namibians are not able to express themselves
without fear. “Freedom of expression in Namibia is offset by some element of political
fear”, which is particularly strong in rural areas where tradition dominates and prevents
the criticism of elders (“It must be a brave man to say anything against elderly person”).
“People are fearful of not being regarded as part of Namibia. There is fear of the ruling
party [SWAPO] and an underlying fear of the former president [Sam Nujoma, current
president of SWAPO].”

Outspoken citizens in marginalised areas also feel that they “don’t have the right to talk”,
and that their concerns are ignored within the broader community, where nepotism,
favouritism and corruption are commonplace.

While there are no offi cial mechanisms to counter public criticism of the ruling party,
this is more subtly and ominously done through firing and sidelining. Recently callers to
the Oshiwambo service of the Namibian Broadcasting Corporation (NBC) asking for
Nujoma to answer to claims of being linked to the CIA were threatened by an anonymous
caller warning: “Your time is numbered”, thus creating a sense of fear and limiting
people’s ability to express themselves (see indicator 3.5 for more detail). The Minister of
Information and Broadcasting, Netumbo Nandi-Ndaitwah, subsequently spoke publicly
about “crushing” these critical callers.

It was mentioned that: “The only radio station where you can speak freely is the NBC’s
Otjiherero service.”

Over the last three years there has been a tendency within the trade union movement to
crush opposing views, particularly in relation to the National Union of Namibian Workers
(NUNW), which is linked to the ruling party.

Other panelists felt that citizens, especially those in urban areas, demonstrate a healthy
expression of opinions through the letters pages of newspapers and radio chat shows,
though there was a sense that even those using these avenues are practising self-
censorship.

A sense of increased freedom of expression was evident with the arrival of the free
weekly tabloid, Informanté, in September 2006 with its bold investigative and
sensationalist reporting style, as well as the proliferation of youth-driven print and
Internet publications (“Very young people own little newspapers and there is no sign of
fear”) as well as radio stations.

The May Day 2007 celebration in Windhoek was marked by a very poor turnout,
indicative of the general political and social apathy prevalent in Namibia: “People don’t



speak because they don’t care.”

SCORES:
Individual scores: 1,3,2,3,2,4,4,3,3
Average score: 2.8 (2005 =3.3)

1.3 There are no laws restricting freedom of expression such as excessive official
secret or libel acts, or laws that unreasonably interfere with the responsibilities of
the media.

ANALYSIS:

One of the biggest threats to media freedom is the sluggish pace with which outdated and
media-unfriendly legislation from the apartheid era is being removed from the statute
books. There are some laws that restrict freedom of expression in Namibia, such as the
Official Secrets Act, the Key Point Act and the Defence Law, but the question remains
whether they are excessive. Most of these acts originated in the pre-independence era.
They may not be evoked, but they remain as a possible threat and thus “create indirect
fear”.

In 2005 the Ministry of Information and Broadcasting commissioned the Friedrich Ebert
Stiftung (FES) to investigate the laws that restrict freedom of expression and the media.
To date, the ministry has made no movement to make the results public.

There is currently no Criminal Libel Act but only the common law offence of crimen
injuria. And there has been a noticeable increase in such civil cases with people claiming
substantial damages from newspapers. In a defamation case still to be heard, former
president Sam Nujoma is claiming N$5 million (1 N$ = 1 South African Rand) from The
Namibian newspaper and journalist Werner Menges,

and there are a number of cases against Informanté.

SCORES:
Individual scores: 1,2,3,3,2,3,3,2,2
Average score: 2.3 (2005 =3.3)

1.4 Entry into and practice of the journalistic profession is legally unrestricted.

ANALYSIS:

Legally, the ability to work as a journalist is unrestricted. All practising journalists,
however, should register with the Ministry of Information and Broadcasting and carry
media cards provided by the ministry. Foreign journalists also need ministerial
accreditation before they can work in Namibia.

A point of concern is that the Ministry of Information and Broadcasting, rather than a
journalists’ association, is issuing media cards and providing journalists with
accreditation, because this is open to abuse.



SCORES:
Individual scores: 5,4,5,5,5,5,5,5,3
Average score: 4.7 (2005 =4.9)

1.5 Protection of confidential sources of information is guaranteed by law.

ANALYSIS:

The law does not protect confi dential sources of information. There is legislation in
place, such as the Magistrate’s Court Act, that could compel journalists to appear in court
as witnesses by way of subpoenas. They could then be forced to give information or
reveal their sources of information. Refusing to do so would mean contempt of court.

In a test case for the courts, editor of the weekly Windhoek Observer newspaper Hannes
Smit was arrested and jailed in 1998 for refusing to give information about the killer of
political activist Anton Lubowski.

The issue of protection of confi dential sources came to the fore with the inauguration of
the Anti-Corruption Commission in 2006 when civil servants who wanted to act as
whistleblowers found that legally they would not be protected. President Hifi kepunye
Pohamba has since given the green light for a law to be created to protect whistleblowers.

The Namibian chapter of the Media Institute of Southern Africa (MISA) has been
lobbying “for years” for a Freedom of Information Act, which would encompass
protection of sources. “It’s a matter of political will. The Minister of Information seems
to imply that a media council is the pre-requisite for any positive developments within the
media.”

SCORES:
Individual scores: 1,2,2,3,3,1,2,1,1
Average score: 1.8 (2005 =2.1)

1.6 Public information is easily accessible, guaranteed by law, to all citizens,
including journalists.

ANALYSIS

There is no Access to Information Act. People have access to certain public information
like court documents but there is no law forcing the government or companies to divulge
information of public interest. Government officials often make it difficult for journalists
to get information in the public interest.

“In Namibia there is such a culture of secrecy around public information that people have
stopped asking. This leaves a lot of space for officials not wanting to be transparent or
open.”



Investigative journalists have found that even accessing information from the Registrar of
Companies can be difficult, but the question remains whether this is intentional or as a
result of sheer incompetence. Documents that should be in the public domain, such as the
budget, are made available only to certain individuals or institutions, while the
government website, which could be a good tool for informing the public, is hopelessly
outdated. A point was made that if you know the right person in government you can also
get documents sent to you electronically.

Concern was raised that the 2006 Hansard [the official report of parliamentary debates] is
still not available, and this should be a way for the government to disseminate
information to the public.

Parliament is also discussing establishing regional centres around the country, which
could provide Namibians with more access to documents and information of policy.

SCORES:
Individual scores: 1,2,1,2,3,2,1,2,1
Average score: 1.8 (2005 =2.4)

1.7 Civil society in general and media lobby groups actively advance the cause of media
freedom.
ANALYSIS:

While lobby groups such as MISA Namibia and the National Society for Human Rights
(NSHR) are trying to advance the cause of media freedom, there was consensus that civil
society in general is apathetic. While many violations of media freedom take place, civil
society does not act, perhaps out of fear. Even the media themselves are not united in
supporting their own media groups, such as

MISA Namibia, because it is seen to be antagonistic towards government.

While the letters pages in newspapers and radio chat shows are popular, few people go
beyond verbal criticism of state action, issuing a press release, for example. Occasionally
civil society will mobilise around an issue but this is usually momentary, and citizens
rarely rise to the defence of broader democratic values.

There has been a growing trend within the political sphere for young radicals of SWAPO,
as well as other parties, to gag the press, “depending on what they are told to say”.

SCORES:

Individual scores: 3,3,4,3,3,4,2,3,3
Average score: 3.1 (2005 =2.8)

Overall score for sector 1: 2.8 (2005 =3.2)

Sector 2: The media landscape is characterised by diversity,
independence and sustainability.



2.1 A wide range of sources of information (print, broadcasting, internet) is available
and affordable to citizens.

ANALYSIS:

There are four national daily newspapers (The Namibian and New Era in English, Die
Republikein in Afrikaans and Allgemeine Zeitung in German), four national English
weekly newspapers (Informanté, Namibia Economist, Windhoek Observer and SWAPO’s
mouthpiece, Namibia Today) and the bi-weekly coastal newspaper, Namib Times.

According to The Namibian, its current circulation is 25 900 on Mondays to Thursdays
(up from 24 500 in 2005) and 40 000 on Fridays (up from 34 000 in 2005). The free
national tabloid Informanté states that it prints 70 000 copies a week. There are no
confirmed figures for other newspapers.

There are approximately 10 magazines in Namibia, a substantial increase from the four in
2005. It is also encouraging to note how young people are increasingly developing their
own print and Internet-based magazines. Informanté, initially published by the Trustco
Group as an in-house publication, was launched as a fully-fledged weekly tabloid in
September 2006 and distributed countrywide. It has made an impact on the newspaper-
reading public with its investigative and sensationalist stories.

There are seven commercial radio stations and four community radio stations (four in
Windhoek and one in Rehoboth), an increase from the combined total of nine commercial
and community stations in 2005. The national broadcaster, the NBC, has nine local
language radio services, as well as an English national radio station.

Interestingly, Radio 99 was sold to Democratic Media Holdings (DMH), owners of the
Afrikaans daily Die Republikein and the German Allgemeine Zeitung, and in February
2007 South Africa’s leading publishing group News24 took a 50 per cent stake in DMH.

There are three local television stations: the public/state-run NBC, the commercial One
Africa Television and the community television station which broadcasts local and
foreign religious programming, Trinity Broadcasting Namibia (TBN). Notably in terms of
diversity, One Africa launched a daily (Monday-Friday) news bulletin at 19h30,
potentially providing a good alternative to the NBC’s 20h00 news bulletin. There is much
diversity in terms of foreign news broadcasts on the free-to-air local channels: One Africa
broadcasts a few hours a day of BBC World and BBC News, while the NBC broadcasts
CNN, Deutsche Welle and CCTV.

The satellite television service, DSTV, is too expensive for most Namibians at a rate of
N$480 a month.

A new development is the sale of free-to-air satellite decoders, requiring a one-off
payment of about N$900 and a satellite dish.

These decoders allow viewers to receive the South African television channels SABCI, 2
and 3, etv, Botswana’s national television (BTV) as well as numerous religious channels.

While many local radio stations rely on the NBC infrastructure to broadcast their signal,
numerous obstacles were placed in the way of One Africa by the NBC to prevent the
private television station from broadcasting. In parts of Windhoek and in Oshakati the
NBC refused to allow One Africa to use its transmitters, meaning that One Africa had to
erect its own at great cost. “Surely this is public infrastructure and should be shared by all



television services in Namibia? It is worrying that NBC sees One Africa as some sort of
competition.”

Concern was raised that despite the many changes in the media landscape, there has not
been a new and objective survey since the seven-year-old Namibian All Media Product
Survey (NAMPS). According to this survey, commissioned by the NBC, there are
approximately 10 readers per copy of The Namibian, and seven to eight for the other
newspapers.

It is worth noting that during 2006, The Namibian and the Trustco Group (publishers of
Informanté) jointly launched a new printing company called Free Press Printers.
Although the company has experienced extreme technical diffi culties with the press,
which has resulted in The Namibian being late on the streets a number of times, this could
be a positive development in light of the long-term dominance of the printing sector by
Newsprint Namibia, owned by DMH, and John Meinert Printing.

While in urban areas there is a relatively wide choice of media, including imported
newspapers and magazines, in rural areas access to the media is severely limited, both in
terms of availability and affordability. In some areas there is no access to print media or
the Internet, and the NBC is people’s only source of information. Access to the media is
also limited by the fact that most publications are published in English. Newspapers cost
more than N$3 each, which is unaffordable to most Namibians, and even the free-to-air
NBC can be costly in rural areas where batteries are the only source of power.

Internet is also prohibitively expensive for most Namibians. A number of players have
entered the broadband sector, providing high-speed, constant Internet connections
nationwide. The country’s first cellular phone service provider, MTC, has also introduced
3G wireless Internet access in some areas of the country where there is cellphone
coverage.

MISA Namibia is busy with a media ownership survey.
SCORES:

Individual scores: 4,4,4,4,4,4,4,4,3
Average score: 3.9 (2005 =3.4)

2.2 Citizens’ access to domestic and international media sources is not restricted by state
authorities.
ANALYSIS:

Access to domestic and international media is unrestricted, though it should be noted that
the continuing ban on The Namibian with regard to government advertising and
purchasing of the newspaper could lead to readers not having access to certain
advertisements (see indicator 2.12).

SCORES:
Individual scores: 5,4,4,4,3,4,5,2,2
Average score: 3.7 (2005 =4.6)



2.3 Efforts are undertaken to increase the scope of circulation of the print media,
particularly to rural communities.

ANALYSIS:

The scope of circulation of the print media has improved during the last two years,
notably with Trustco flying Informanté and other newspapers, like The Namibian, to
Katima Mulilo, Oranjemund and Aussenkehr, meaning that readers in far-flung locations
receive their newspapers on the same day that they are published. It is still very difficult
to get newspapers in rural areas such as Kamanjab or in the Kavango region.

Readers with Internet access can also read most of the daily newspapers online.

SCORES:
Individual scores: 4,4,3,3,4,4,3,3,3
Average score: 3.4 (2005 =4.0)

2.4 Broadcasting legislation has been passed and is implemented that provides for a
conducive environment for public, commercial and community broadcasting.

ANALYSIS:

The Namibian Communications Commission (NCC), which manages the country’s
frequency spectrum, has restricted the number of FM frequencies allocated to
broadcasting operators to 24. Technically the NCC could allocate up to 32 frequencies.
There was consensus that the NCC’s management style is haphazard and appears to
favour commercial stations over community stations. A few years ago the last available
FM broadcasting frequency in Windhoek was given to Radio France International, which
broadcasts mostly in French, rather than to a local radio station.

Katutura Community Radio (KCR), which was off air for a number of years, has been
resuscitated, although its good frequency was taken away by the NCC in the process and
given to commercial radio station, Radio Energy.

The existing legislation regarding the NCC and its powers does not cover the public
broadcaster and is very vague about community broadcasting. Commercial and
community radio stations are not compelled to broadcast local news, with the result that
they mostly play music but do not provide Namibians with information about

SCORES:
Individual scores: 4,3,3,2,3,4,3,1,2
Average score: 2.8 (2005 =2.9)

2.5 Community broadcasting enjoys special promotion given its potential to broaden
access by poor and rural communities.



ANALYSIS:

Although the NCC stipulates that community radio stations should enjoy special support,
this has never been put into practice except for the fact that NCC licence fees for
community broadcasters are considerably lower than those for commercial broadcasters.
The NCC does not protect community broadcasting by specifying the

role and number, for example, of community radio stations.

Apart from Live FM in Rehoboth, there are no community radio stations outside
Windhoek which serve poor and rural communities in Namibia. Live FM provides more
of a social role than that of a community forum, as it mainly broadcasts music, religious
programming, advertisements and community announcements.

There are attempts to maintain the Namibian Community Radio Network (NCRN), which
is being co-ordinated by MISA Namibia and which is the only organisation providing
support, training and networking for community radio stations. The NCRN, based at
MISA Namibia, has been beset by sustainability and capacity issues.

The Minister of Information and Broadcasting has been pushing for community radio
stations and the government is currently doing a study about setting up such ventures. The
government’s interest in this sector could lead to ‘community’ radio stations pushing the
government’s agenda and being controlled by the state.

As the four existing community radio stations broadcast predominantly in English, they
appear to be failing dismally when it comes to diversifying and empowering people to
communicate in their own language.

It was felt that the lack of motivation in Namibia to set up community radio stations
might be a result of the NBC’s nine local language radio services fulfilling the role of
community broadcasters.

SCORES:
Individual scores: 3,3,1,2,2,4,1,2,2,
Average score: 2.2 (2005 =2.3)

2.6 The editorial independence of print media published by a public authority is
protected adequately against undue political interference.

ANALYSIS:

Both New Era and the Namibian Press Agency (NAMPA) receive state funds and have
boards appointed solely by the Minister of Information and Broadcasting. It is apparent
that the state can and does interfere in the editorial independence of New Era. For
example, D’aoud Vries, news editor of New Era, was suspended and subsequently fired
after a politically inflammatory letter was published in the daily newspaper. “The
government didn’t like what was published so he lost his job.”

However, New Era has also demonstrated some surprising editorial independence over
the past two years by publishing reports critical of the state. For example when the
government curtailed the NBC English radio Chat Show (see indicator 3.5) a few days



before World Press Freedom Day on May 3 2007, the New Era published a vicious attack
on government’s action.

It was noted that the government might not interfere in New Era because most of the
newspaper’s reporters are Otjiherero-speaking and hardly any speak Oshiwambo. “The
Owambo are more sensitive and prone to self-censorship. The Herero, it seems, speak
more freely.”

There is an impression that there is no editorial interference from government in
NAMPA, and that the local news agency does not practice self-censorship. This is
because NAMPA has been known to carry reports critical of government. It was
mentioned that this might be a question of incompetence or a result of capacity
constraints, rather than offi cial policy.

SCORES:
Individual scores: 4,2,1,3,3,3,2,3,3
Average score: 2.7 (2005 =1.8)

2.7 Local or regional independent news agencies gather and distribute information
for all media.

ANALYSIS:

The Echoes specialised feature service of the Polytechnic of Namibia continues to
operate, particularly through commissions. During the 2005 elections these student
journalists produced “some of the best ever electoral coverage”, published in the daily
newspapers. Echoes has been negotiating with NAMPA to include its stories in the news
service for distribution to all media houses, but the outcome of these negotiations is not
known.

Concern was raised that there is no independent radio news service that collects local
news for commercial radio stations. It was noted that community radio is more
progressive in this regard and that the NCRN is busy with an initiative to network all
community broadcasters, which could result in the sharing of sound clips, especially for
news.

SCORES:
Individual scores: 3,1,1,1,2,2,1,2,2
Average score: 1.7 (2005 =1.9)

2.8 Media diversity is promoted through adequate competition
regulation/legislation.

ANALYSIS:
There are no regulations with regard to cross-media ownership and no legislation to
prevent possible monopolisation in future. A Competition Act is still being drafted and



the Communications Act is not specific, as is the case in South Africa where the law
limits the number of radio or television stations that one individual or company is allowed
to own.

Recent developments, particularly in terms of ownership patterns in the media, show
worrying signs of big business “extending its tentacles” into the media. This is evident by
South African media giant News24 buying into DMH, and by the growing involvement in
the media of Trustco, originally a legal insurance company that now has multiple
business interests, as well as a popular and powerful weekly newspaper (Informanté) and
a printing press shared with The Namibian. Trustco ran a game show on One Africa
Television until February 2007 when it gave one-day’s notice and pulled the show. The
word within media circles is that Trustco is looking at establishing a television station in
co-operation with the NBC.

SWAPO-owned Kalahari Holdings is still the majority shareholder of Radio Energy and
subscription satellite television provider Multichoice Namibia.

SCORES:
Individual scores: 3,2,2,1,2,3,2,2,2
Average score: 2.1 (2005 =2.3)

2.9 Government promotes a political and economic environment which allows for a diverse
media landscape.

ANALYSIS:

Government does not actively promote an environment conducive to the development of
a diverse media but neither does it put any impediments in the way. If an individual or
company has the money to start a radio or television station, or a newspaper, there is no
government interference, although being allocated a broadcasting frequency through the
NCC might be problematic (see indicator

2.4).

Most commercial radio stations in Namibia are run by middle-aged, white men and have
fewer than 25 employees, meaning that they do no have to submit affi rmative action
reports to the government.

There are no tax incentives from the state to promote black economic empowerment in
this sector.

SCORES:
Individual scores: 4,1,2,4,2,3,1,2,1
Average score: 2.2 (2005 = 1.8)

2.10  Private media outlets operate as efficient and professional businesses.

ANALYSIS:



Most private media outlets operate efficiently and professionally, and do fairly well in
business terms. The Namibian’s increased circulation over the past two years is indicative
that business is booming.

Although the market is very small, especially in terms of German-speakers, for example,
the German newspaper Allgemeine Zeitung can still survive because this sector has a
large amount of spending power. Because this newspaper is part of the DMH stable, it
may also benefit from cross-subsidisation within the group.

The Namibian publishes stories in English and Oshiwambo, while Die Republikein has
increased its potential markets by publishing stories in Afrikaans, English and
Oshiwambo.

SCORES:
Individual scores: 4,4,4,4,5,4,4,4,4
Average score: 4.1 (2005 =4.3)

2.11  State print media are not subsidised with taxpayers’ money.

ANALYSIS:

New Era is the only state-funded newspaper and, although it receives income from
advertisements, the bulk of its funding comes from taxpayers’ money.

SCORES:
Individual scores: 1,1,2,1,1,1,1,1,1
Average score: 1.1 (2005 =2.0)

2.12  Government does not use its power over the placement of advertisement as a
means to interfere with media content.

ANALYSIS:

The government ban on The Namibian newspaper, which has been in place since 2001
and prohibits government bodies from purchasing the paper or from advertising in it, is
still in place. It can be seen to limit democracy and the access of The Namibian readers to
certain advertisements or information, such as government employment opportunities,
information about polio or how to vote, for example.

There have been dissenting voices within the ruling party about the ban, notably from
politician Hidipo Hamutenya in an article published in The Namibian in April 2007.

It is worth noting that while former president Sam Nujoma claimed initially that the ban
was a reaction to the paper’s critical reporting of the government, the Minister of
Information and Broadcasting revealed this year that it was a result of criticism of
Zimbabwe and its President Robert Mugabe, a close ally especially of Nujoma.



In 2006 the state decided that government tenders would only be carried in the state-
funded newspaper New Era and the Tender Bulletin. This could be seen as discrimination
and creating an unfair advantage, as only readers of the state-funded newspaper would
have access to government tenders. It is also a breach of standard tender regulations,
which stipulate that government tenders should be published in at least two of the most-
read newspapers in the country.

SCORES:
Individual scores: 2,2,1,1,2,1,1,1,1
Average score: 1.3 (2005 =1.8)

2.13  The advertising market is large enough to maintain a diversity of media outlets.

ANALYSIS:

The advertising market is more vibrant than it was two years ago, although there is still a
great deal of control over the production and placement of advertisements from South
Africa. This means that Namibian talent (advertising agencies, musicians and
models/actors, for example) loses out, and that the market is saturated with generic
advertisements. While the big commercial newspapers are good at getting regional
advertising (through the regional advertising agency CAPRO, for example), publications
with smaller circulation fi gures, such as magazines, struggle in this regard. South African
retail companies prefer to advertise in South African magazines, such as Drum and You,
which are distributed in the region.

In terms of television, local broadcasters miss out on regional advertising, which goes
instead to South African-based satellite service, DSTV.

SCORES:

Individual scores: 4,3,1,3,3,3,3,3,3
Average score: 2.9 (2005 =2.4)

Overall score for sector 2: 2.6 (2005 =2.7)

Sector 3: Broadcasting regulation is transparent and independent, the
state broadcaster is transformed
into a truly public broadcaster

3.1 Broadcasting is regulated by an independent body adequately protected against
interference, particularly of a political and economic nature.

ANALYSIS:

The Namibian Communications Commission (NCC) is ostensibly an independent
broadcasting regulator. However, the Minister of Information and Broadcasting is solely
responsible for appointing NCC councillors, and as a result a certain level of political
interference is possible.



It is worth noting that David Imbili, the present chairperson of the NCC, has no media
experience although he is particularly well connected politically, being the son-in-law of
the former Namibian president, Sam Nujoma. As a result, the credibility of the NCC is
tainted and this could compromise the body’s theoretical independence. It is also
questionable whether the commissioners of the NCC are equipped to guide developments
in the media landscape.

The NCC does not appear to be a proactive body in terms of monitoring adherence to its
regulations. It has no monitoring department but waits for complaints before taking
action. It was felt that there should be an independent broadcasting complaints
commission.

The NCC does not regulate the Namibian Broadcasting Corporation (NBC).

SCORES:
Individual scores: 2,2,1,2,2,3,1,2,2
Average score: 1.9 (2005 = 1.8)

3.2 The appointments procedure for members of the regulatory body is open and
transparent and involves civil society.

ANALYSIS:

The Minister of Information and Broadcasting appoints NCC members at her own
personal discretion. The positions are not advertised. This procedure is neither open nor
transparent and does not involve external and independent input from civil society. It is
notable that the current Minister of Information, Netumbo Nandi-

Ndaitwabh, is also the Secretary-General for Information of the ruling party, SWAPO, and
it is not always clear whether she is speaking in her capacity as minister or as a senior
member of SWAPO. This raises the question: how independent and neutral is she? And
from whom does she take her orders? MISA has raised the issue with her, to no avail.

SCORES:
Individual scores: 1,1,2,1,1,2,1,1,1
Average score: 1.2 (2005 =1.1)

3.3 The body regulates broadcasting in the public interest and ensures fairness and a
diversity of views broadly representing society at large.

ANALYSIS:

While the many radio and television stations certainly represent a diversity of views, this
seems to have come about by default rather than as a result of any involvement and
intention of the NCC.

The NCC does not actively promote fairness and a diversity of views. There is no quota
system for broadcasters in terms of local content. Such a quota system could stipulate the
percentage of local news and music. It was noted that when quotas were imposed on local



content in South Africa, the local music industry experienced phenomenal growth. There
are very broad principles in the draft Communications Bill about promoting local content
and culture, but it is not stipulated how this should be done.

There appears to be a paradox between the government’s political policy emphasising
unity in diversity, and its media policy, which does not actively encourage unity in
diversity and dissenting voices.

The provision to encourage diversity and local content does exist but the regulatory body
is not doing anything actively in this regard.

There was also concern that there is so much diversity within the media that many
communities can isolate themselves from what is happening in Namibia — by accessing
only foreign broadcasters, for example.

SCORES:
Individual scores: 2,2,2,2,2,3,1,1,1
Average score: 1.8 (2005 =2.0)

3.4 The body’s decisions on licensing in particular are informed by a
broadcasting policy developed in a transparent and inclusive manner.

ANALYSIS:

The NCC has a policy that requires it to take into account public interest and public
opinion, but there have never been any public meetings to actively involve the public in
any way.

A draft Communications Act has been in existence since 2002/3. There is no independent
broadcasting policy. It appears that a lack of political will is stalling any development in
this area.

In September 2006, parastatal Telecom Namibia launched its new mobile phone service,
Switch, offering calls at one-third the cost of cellphone calls. Soon thereafter existing
cellphone service provider MTC objected, saying that Switch represented unfair
competition and “infringed on the licensed right of mobile operators”, MTC and
newcomer Cell One. Cabinet had to intervene and the Switch service was subsequently,
and apparently temporarily, restricted to certain towns. At the time of this report,
Swakopmund was excluded from the service because it was found that the frequency
allocated to Switch in the coastal town clashed with that of TBN television station. The
way Switch has been handled by the authorities indicates that the NCC commissioners
“do not know what they are doing”.

Interestingly, both MTC and Telecom are owned by the Namibia Post and
Telecommunications Holdings Company (NPTH), although they are in effect competing
against one another. Cell One, launched in March 2007, is also majority owned by a
parastatal, NamPower.

SCORES:
Individual scores: 2,2,1,3,2,4,2,1,1
Average score: 2.0 (2005 =1.3)



3.5  The public broadcaster is accountable to the public through a board
representative of society at large and selected in an independent, open
and transparent manner.

ANALYSIS:

The NBC Act of 1991 is based on old South African legislation and places the public
broadcaster under the supervision of a board appointed by the Minister of Information
and Broadcasting. The first board of the NBC after independence was appointed in a
more independent manner, but this is no longer the case. Civil society has been passive
about this change in policy and allowed it to happen;

therefore it has to take part of the blame.

Some members of the panel had the impression that the NBC was losing credibility,
viewers and advertisers. “The irony is that if the NBC board was independently appointed
and representative of a wide cross-section of society, that would go a long way to
regaining the trust and confidence of the public and advertisers, and would serve to
strengthen the public broadcaster.”

It was shown, however, in the last Afrobarometer analysis that there is an extremely high
level of trust in the NBC, “more so than in the independent media”, and that it is therefore
a pity that the public broadcaster is not independent and more representative of the
people. The board is seen as neither credible nor representative because its members are
political appointees.

The recent NBC ‘Chat Show’ controversy was a notable illustration of how politicised
and how weak the NBC board is. The NBC national radio ‘Chat Show’ was placed under
severe restrictions at the end of April 2007 after callers had demanded that former
president Sam Nujoma respond to allegations that he collaborated with the CIA.

This raised much debate within civil society and government, with some politicians
saying that the show allowed too much freedom of speech. The Minister of Information
and Broadcasting then gave direct instructions to the NBC’s Director General Vezera Bob
Kandetu, without going through the board, to alter the ‘open line’ format of the ‘Chat
Show’ and restrict daily discussions to specifi ¢ themes.

A public uproar followed. Subsequently, the state broadcaster put control mechanisms in
place to cut out on-air abuse. This involves producers/gatekeepers (up to then the host
received calls without any pre-check) and delay devices for all language services, and the
‘Chat Show’ is now back to the normal ‘open line’ format.

At no point during the ‘Chat Show’ controversy did the board issue a comment. The
panel agreed that the NBC board is clearly very weak, divided and not independent, as it
did not protect the DG.

This incident demonstrated the fact that civil society does indeed have power and can rise
up to effect change. It also showed the lack of proper training of NBC presenters and talk
show hosts, many of whom are young and inexperienced. “To expose a young person [on
air] with no delay device, no producer, to political callers ... it’s a recipe for disaster.”

It is worth noting that the same day that the NBC ‘Chat Show’ was curtailed, commercial



station Radio 99 launched its own chat show.

There was the impression among the panellists that this healthy competition may have
been a factor in the NBC show being brought back on air as before.

SCORES:
Individual scores: 1,1,1,2,1,2,1,1,1
Average score: 1.2 (2005 =1.0)

3.6 Persons who have vested interests of a political or commercial nature are
excluded from possible membership in the board, i.e. office bearers with the state
and political parties as well as those with a financial interest in the broadcasting
industry.

ANALYSIS:

The board of the NBC does not include any members with commercial interests. It is not
known whether there are any office bearers with the state or political parties among them
but the mere fact that all appointments are made by the Minister of Information and
Broadcasting is an indicator that the board is not free from political

influence.

There was consensus among the panelists that all NBC board members are SWAPO
supporters. The appointment of board members is related to their political affiliation
rather than the intention to bring about a diversity of skills in, for example, broadcasting,
economics and civil society issues.

SCORES:
Individual score: 1,1,3,3,1,2,1,1,1
Average score: 1.6 (2005 =1.9)

3.7 The editorial independence of the public broadcaster from commercial pressure
and political influence is guaranteed by law and practiced.

ANALYSIS:

The NBC Act does not make any reference to an editorial policy. While the NCC Act
refers to good journalistic practice and provides a list of professional standards and
requirements, this does not apply to the NBC as it is a separate statutory body. It is worth
noting that the draft Communications Bill aims to bring the NBC under the overall
broadcasting regulatory framework.

A chilling example of political interference happened in 2005, when, shortly after her
appointment, the Minister of Information and Broadcasting told NBC staff that they must
promote the SWAPO manifesto in all their programmes. While this was a Cabinet
directive issued to all ministries, it is a point of grave concern that NBC

journalists were instructed to favour one party’s manifesto over others when the NBC



should be a neutral, public and independent broadcaster.

While there is no general editorial policy at the NBC, the state broadcaster does have a
strict election-coverage policy in terms of giving equal airtime to each party. There are
loopholes, however.

For example, in the run-up to the last elections, former president Nujoma was known to
hijack legitimate news events to promote SWAPO by wearing the party’s colours.

Many of the news journalists at the NBC are young, new to the job and very
inexperienced. “To throw them in at the deep end with no support from senior journalists
or management, and no internal editorial policy, results in poor editorial decisions being
taken.*

Editorial interference appears to be happening in a more subtle manner. “You don’t have
to interfere in the editorial policy when people are not doing any critical reporting. There
is wide-scale self-censorship among [NBC] journalists.”

Because these young journalists do not want to rock the boat, and possibly lose their jobs,
investigative journalism suffers. The reason for the high degree of self-censorship might
also be that some key staff members are political appointees.

There is the impression that the NBC does have some journalists capable of doing in-
depth, professional interviews (notable when the opposition is in trouble) but this is not
put into practice across the board.

There was consensus that the degree of editorial independence differs among the various
language services of the NBC. While the newsroom controls news centrally, the language
services have a higher degree of independence when it comes to programmes. The
formerly hard-hitting, investigative programme Open File, however, has been scaled
down, resulting in more social commentary and soft

stories.

The tendency in television and radio news to give priority coverage to the activities of the
president and ministers has been less evident since Pohamba became president two years
ago. “There does seem to be more space ... The current president doesn’t have the same
stature as Nujoma.” The NBC now covers news about the National Society of Human
Rights, for example, something unheard of during Nujoma’s reign.

The state broadcaster does appear to be bowing to commercial pressure, as is evident by
local language news broadcasts being down-graded and shifted to a 07h00 slot the
following day. In their place soap operas are now being broadcast. The NBC used to be a
24-hour station, but it now closes at 00hOO and opens at 06h00. This is possibly related to
the growth in popularity of One Africa Television, to increased competition and DSTV’s
prominence among the elite.

A worrying sign is the apparent content change on radio in terms of less news and debate
being broadcast in favour of more music. This signals the erosion of NBC’s mission
primarily to inform and educate, and lastly to entertain.

_SCORES:

Individual scores: 1,2,2,1,1,3,1,1,1

Average score: 1.4 (2005 =1.5)



3.8 The public broadcaster is adequately funded in a manner that protects it from
arbitrary interference with its budget.

ANALYSIS:

The funding NBC receives from government is not adequate. In her budget speech the
Minister of Information and Broadcasting threatened to curtail funding for the NBC even
more. She also recently announced that the state broadcaster is in debt to the tune of
N$200 million. It is questionable why the NBC should be in such financial trouble, since
it receives at least N$60 million a year from government in addition to license fees and
advertising revenue. Since its infrastructure is established and salaries for its 383 full-time
employees cost about N$37 million a year, its only expenditure is for purchasing
programming and depreciation.

Notably, during the Parliamentary budget debate, SWAPO MPs spelled out that because
the NBC is state-funded it must promote state activities.

Financial control at the NBC seems to be extremely poor. There have been many highly
publicised cases of fi nancial irregularity, corruption and the abuse of power. The General
Manager for Human Resources was suspended over fi nancial irregularities, while the
Managing Director was fi red over allegations of possible theft, which are still being
investigated.

In another scandal, a British company is suing the state broadcaster for N$140 million
after the NBC signed a contract to build new transmitters and then reneged on the deal,
allegedly because of political interference.

The other major and very costly disaster was the commercialisation of license fees, which
the NBC had outsourced to a company called Penduka, with dismal results. The whole
experience cost the NBC an estimated N$20 million. The collection of license fees is now
done by the NBC in co-operation with Nampost.

It is clear that the NBC is so vulnerable to political interference because of poor
management, a lack of corporate governance and its reliance on government support.

SCORES:
Individual scores: 3,2,1,2,1,1,2,1,1
Average score: 1.6 (2005 =2.8)

3.9 The public broadcaster is technically accessible in the entire country.

ANALYSIS:

The NBC has installed new transmitters in the last two years, but it is not known by how
much they have expanded the corporation’s coverage. The Medium Term Expenditure
Framework for 2007/08 to 2009/10 released by the Ministry of Finance states that 94 per
cent of the population had radio access in 2005-2006. The report forecasts that this will
increase to 98 per cent in 2009-2010. The same report states that while television access



stands at 64 per cent in 2005-2006, the goal is to provide television access to 70 per cent
of the population by 2009-2010.

SCORES:
Individual scores: 4,4,4,3,4,3,4,4,5
Average score: 3.9 (2005 =3.9)

3.10  The public broadcaster offers diverse programming for all interests.

ANALYSIS:

In terms of news, NBC television does not cater to Afrikaans-speakers, for example, as
there are no broadcasts in this language, despite it being more widely spoken in Namibia
than English. It was felt that perhaps this is because other media in the country adequately
cater for this sector of society.

In terms of programming the NBC does attempt to provide a broad variety of
programmes for diverse interests, from women to farmers, the youth and sports fans, for
example. Many of the programmes, especially the films, are outdated, which is probably
related to lack of funding. The NBC’s approach to current affairs is selective — with more
of a focus on social issues rather than human rights, constitutional education and media
freedom.

Credit was given to the state broadcaster for catering to deaf viewers with sign language
interpreters during news and current affairs broadcasts.

SCORES:
Individual scores: 3,3,4,3,2,4,4,3,4
Average score: 3.3 (2005 =24)

3.11  The public broadcaster offers balanced and fair information reflecting the full
spectrum of diverse views and opinions.

ANALYSIS:

It was noted that NBC coverage of opposition politics has become fairer under the
Pohamba regime, with parties like the Congress of Democrats being given more space.
Under Nujoma, the language used on the NBC was exclusive: “my government” and “my

party”.

Over the last two years this has changed to the more inclusive “our government”, an
important development showing that the public broadcaster is becoming more aware of
the realities and the language suitable for a multi-party government governing with the
consent of the minority.

It was noted that the ‘Good Morning Namibia’ programme had improved to provide a
variety of views.



Panelists felt that NBC journalists generally failed to provide sufficiently balanced views
in their stories. “They just report and don’t bother to source comment from the other
side.”

Generally, there is very little commentary on the NBC and little attempt to frame stories.
Perhaps this is a result of a lack of skills or self-censorship. “This is worrying because it
is not good journalism.”

Production quality at the NBC was described as mediocre, and the quality of the picture
“is still not up to standard”.

SCORES:
Individual scores: 2,2,3,2,2,4,2,2,3
Average score: 2.4 (2005 =2.4)

3.12 The public broadcaster offers as much diverse and creative local content as
economically achievable.

ANALYSIS:

Production of own programmes is still a problem because it is prohibitively expensive.
While there is more local news and current affairs content than imported programming
during peak viewing times, there are no local soap operas, dramas or comedies on air.

The fact that more local artists and musicians are receiving coverage on NBC was
regarded as a positive development.

Another positive trend is that there are a number of independent companies that produce
documentaries for the NBC. It was noted, though, that independent producers are
sometimes asked to pay the NBC for their programming or films to be broadcast, while in
fact just the opposite should be happening: the NBC should be paying the local producers
and thereby promote the local fi Im and production industry.

Both radio and television charge for covering events, so the public can in effect “buy the
NBC”. “If the show ‘Tutaleni’, for example, is invited to cover a function, you must pay
them ... For sports coverage, The Namibian paid the NBC N$35 000 to cover the
newspaper’s annual soccer tournament.”

SCORES:

Individual scores: 2,3,3,3,2,4,4,4,5
Average score: 3.3 (2005 =2.8)

Overall score for sector 3: 2.1 (2005 =2.0)

Sector 4: The media practice high levels of professional
standards.

4.1 The media follow voluntary codes of professional standards, which are enforced
by self-regulatory bodies.



ANALYSIS:

There is still no media council or other self-regulatory body. “What is becoming worrying
is that the Minister of Information, at almost every opportunity, refers to this as a
prerequisite for any other positive developments within the media sector.”

Because the media is highly polarised, there has been great reluctance among editors to
come together and discuss the establishment of a media council. MISA Namibia is trying
to resuscitate the debate around a code of conduct/ethics, and has had some success this
year with agreement to participate in such a meeting from all the country’s editors,
through the Editors’ Forum, with the exception — not surprisingly - of Namibia Today, the
SWAPO newspaper.

Namibia Today apparently objects to three clauses of the code of conduct that relate to
issues of partiality, balance and objectivity.

After its launch in 2002, the code of conduct, developed by MISA, was publicly
denounced by Namibia Today and thereafter received very damaging publicity on the
NBC'’s current affairs television programme ‘Talk of the Nation’. As a result of this,
together with the fact that MISA was driving the process and was seen to be generally
antagonistic towards the government, the code of conduct was not adopted by the media
sector.

Reviving the self-regulatory body is regarded as a priority to prevent the government
from enforcing a state-controlled regulatory body.

There was consensus that MISA and the Editors’ Forum should pursue the issue, without
waiting for the participation of Namibia Today.

A media council failed to take off in the mid-1990s, while the position of a media
ombudsman, created in 2002 to monitor adherence to the code of conduct, became
defunct a few months later due to a lack of public response. In future, the sustainability of
the media council should be addressed fi rst. There was consensus that a media council is
important to protect the professional integrity of the media, and that an advocacy
campaign around the formation of both the media council and the code of conduct needs
to be undertaken.

SCORES:

Individual scores: 1,2,2,1,1,4,3,1,3
Average score: 2.0 (2005 =2.3)

4.2 The standard of reporting follows the basic principles of accuracy and fairness.

ANALYSIS:

The media’s reporting appeared to be accurate and fair, despite some instances to the
contrary. It was noted that court reports in the daily newspapers are especially accurate
because they are written by “senior and very skilled journalists™.

Regular corrections in the daily newspapers are indicative of the media attempting to be



accurate, while journalists also make it clear when they have not been able to get
comment.

“The media is regularly castigated for not being balanced and fair and having a hidden
agenda, but this might possibly be a result of people in high places not making
themselves available for comment.”

It is important to take into account the difficulties surrounding access to public
information in Namibia and how this impacts on the media’s ability to report accurately
and fairly.

There was the impression that analysis of issues had become more shallow, however, and
that the “focus was more on the person and not the issue”.

Since Informanté is still a relatively new player on the media scene, it remains to be seen
how the generally sensationalist tabloid will fare in terms of accuracy and fairness.

SCORES:
Individual scores: 3,3,4,4,4,4,3,4,3
Average score: 3.6 (2005 =3.0)

4.3 The media cover the full spectrum of events, issues and cultures, including
business/economics, cultural, local and investigative stories.

ANALYSIS:

There has been a substantial improvement in the media covering the full spectrum of
events in the last few years, particularly with the emergence of specialist magazines and
online publications dedicated to sports, economics, music and culture, for example.

Unfortunately most of these developments are centred in the capital, Windhoek. In this
regard, it is particularly disappointing that community radio stations have not taken off in
rural areas to cover local issues. Little has changed since 2005: people with money and
living in Windhoek can get the full spectrum of news but the greater the distance from the
centre, the less choice people have.

The free-to-air local channels provide a broader perspective on global events by
broadcasting BBC (One Africa Television) and CCTV, Deutsche Welle and CNN (NBC).

It was felt that the daily newspapers have not built up their pool of specialised skills to
report certain subjects in depth. On a positive note, investigative reporting has improved
in the last two years, particularly by The Namibian, New Era, Insight and Informanté.

In terms of geographic coverage there have also been some positive developments since
the 2005 report, with Die Republikein, New Era and The Namibian seemingly
reinventing themselves by regularly covering areas formerly marginalised by the press:
eastern and southern Namibia.

SCORES:



Individual scores: 3,4,4,4,3,4,4,3,4
Average score: 3.7 (2005 =3.1)

4.4 Gender mainstreaming is promoted in terms of equal participation of both sexes
in the production process.

ANALYSIS:

The panel agreed on the definition of gender mainstreaming in this context being that
both sexes have equal opportunities, professionally, in the newsroom.

The degree to which gender mainstreaming is promoted in terms of equal participation of
both sexes in the production process is mixed. While the staff of the NBC German service
and The Namibian is predominantly female, most of the media houses (notably the NBC
in general, Allgemeine Zeitung, Die Republikein and the Windhoek Observer) are
dominated by white men. Their staff complement is so small (less than 25), however, that
they fall below the radar of affirmative action reports.

There is a sense that there have been areas of progress around gender mainstreaming in
the media, but there are no official, in-house policies in this regard.

All the country’s newspaper editors are men, except for Gwen Lister of The Namibian.
The Namibian appears to be particularly gender-balanced: the complement of journalists
working on the daily comprises four female and four male reporters.

SCORES:
Individual scores: 2,2,4,4,3,4,4,3,3
Average score: 3.2 (2005 = 3)

4.5 Gender mainstreaming is reflected in the editorial content.

ANALYSIS:

During the last two years there have been no new national or regional studies specifically
on gender and the media. In 2005, there was a follow-up to the MISA-Genderlinks
Gender and Media Baseline Study of 2003, but this was broader in scope and looked not
only at the media’s coverage of gender but of HIV and AIDS as well.

There is little reflection on gender mainstreaming in the editorial policies of newspapers,
as well as in editorials and opinion pieces.

And “only three editorials in The Namibian and New Era in the last year addressed issues
of gender-based violence in Namibia”.

The international 16 Days of Activism’ campaign is held from November 25 each year,
and during that period gender becomes a major focus in the Namibian media, but this
coverage is not sustained throughout the year.

While the mainstream media does tend to respect gender and women, Informanté seems



to present women in a fairly sexist and degrading way with, for example, its ‘Chick pic of
the week’.

The impression is that the voices of women in rural areas, trapped in poverty and
marginalised, are not heard in the media. Instead the media is to be blamed for focussing
on the opinions of men and ‘executive’ and ‘high-fl ying’ women, as well as those who
are ‘politically correct’ and close to the ruling party. As a result, many

laudable women’s initiatives in rural areas and those by Sister Namibia, for example, are
not covered in the media.

SCORES:
Individual scores: 2,2,2,3,3,2,3,3,3
Average score: 2.6 (2005 =1.9)

4.6  Journalists and editors do not practice self-censorship.

ANALYSIS:

There is the impression that cases of self-censorship do exist in both state and private
media, partly as a result of ownership.

Informanté, for example, seems to be very partial to exposing others, but does not report
on negative stories about the newspaper’s owners: the paper ignored the story about
Trustco’s Managing Director Quinton van Rooyen being involved in an accident, which
resulted in the death of another driver, but the paper did publish a story about the editor of
another newspaper being arrested for drunken driving.

Compared to 2005, self-censorship, in general, seems to be less common at New Era, but
this improved record was tainted by the firing of D’aoud Vries (see indicator 2,6). As
previously mentioned (also in indicator 2.6) there appears to be no self-censorship at
NAMPA. Since Pohamba took over the presidency, there also seems to be less self-
censorship evident at the NBC.

SCORES:
Individual scores: 3,3,3,2,2,3,3,3,3
Average score: 2.8 (2005 =2.5)

4.7 Owners of private media do not interfere with editorial independence.

ANALYSIS:

There is a feeling that owners of private media do interfere with editorial independence,
but the degree to which this happens varies among media houses.

Direct and indirect interference was likely at Informanté, as it is a large company with
many commercial interests (see indicator 4.6). Increasingly, Die Republikein has been
writing favourably about the Republican Party, the party that started the newspaper before
joining the Democratic Turnhalle Alliance (DTA). Although the newspaper is now part of
the DMH group, since the Republican Party broke away from the DTA in late 2003, the



newspaper’s editorial stance has appeared to refl ect the Republican voice.

Owned by a trust, The Namibian’s trustees appear to have little say in the content or
production of the newspaper. It is worth noting, however, that since the newspaper
became a co-shareholder with Trustco in Free Press Printers, Trustco-related stories have
received front-page priority a number of times.

It was mentioned that Insight appears to be run fairly democratically, even to the point
that individual journalists do not receive credit for their stories but remain anonymous.

Community media are not seen to be as impartial as they should be, with UNAM Radio
having to reflect the University of Namibia (UNAM) in a positive light, and Katutura
Community Radio (KCR) operating as a mouthpiece for non-governmental organisations
rather than truly reflecting community issues.

SCORES:
Individual scores: 2,3,3,4,3,3,4,2,2
Average score: 2.9 (2005 =3.0)

4.8 Salary levels and general working conditions for journalists and other media
practitioners are adequate to discourage corruption.

ANALYSIS:

Generally, Namibian journalists working in private media are earning good, industry-
related salaries compared to many neighbouring countries, with senior journalists getting
about N$14 000 a month.

Informanté managed to poach a number of good journalists from other newspapers by
increasing their salaries — some now earn up to N$22 000 pre-tax.

Junior journalists and those working in the state media, however, receive much less.
Journalists with the NBC, for example, get N$8 000 but have a better package overall.
NBC staff recently went on strike as a result of having had no increase for three years.
“There have been quite a few cases of corruption at the NBC, but I am not sure if there is
a link to lower salaries.”

"’Brown envelope journalism’ as practised in other countries, where journalists get paid
for following external directives about how to cover a particular story, is fortunately still
unknown in Namibia.

SCORES:
Individual scores: 3,3,3,3,3,3,4,3,3
Average score: 3.1 (2005 = 3.6)

4.9 Training facilities offer formal qualification programmes for journalists as well
as opportunities to upgrade their skills.



ANALYSIS:

The University of Namibia (UNAM) offers a four-year, full-time degree in media studies
as well as a two-year diploma in information studies. The Polytechnic of Namibia offers a
three-year part—time diploma in media studies. The Media Arts and Technology Studies
department of the College of the Arts offers a three-year Applied Arts Diploma, with a
focus on electronic media.

While employees of the NBC used to have access to free training, this is no longer the
case and the training department is closed.

At Namibian tertiary institutions, there are no specialised and officially recognised
courses for practising journalists to develop their skills further, for instance in
photojournalism or environmental reporting. It was felt that there is a need for
independent, professional training for working journalists.

A point was raised that there is a lack of media text on Namibia. “Training institutions are
not creating an environment where Namibian journalists can do additional research on
Namibia, for a Masters degree, for example.”

Due to a shortage of staff at most media houses, editors of the main newspapers are
reluctant to release journalists for one-month’s training in another country, for example,
and prefer in-house, on-the-job training. The disadvantage of this is that those receiving
such training do not acquire any formal qualifi cation.

There was a feeling that the government should realise the importance of sending its
journalists away for intensive training. “Government journalists are not well equipped.
Perhaps they have just a diploma. They do not specialise in anything. The government
should look into this for their own interests.”

In an important development, both UNAM and the Polytechnic are preparing to submit
their curricula for accreditation under the National Qualifi cations Framework, which will
accredit these qualifications at appropriate levels. A key point is that these institutions are
involving the industry in this process to ascertain where training is lacking and what kind
of training is relevant.

It was suggested that media houses should offer bursaries or scholarships to students of
media studies to enhance the profession, as is the case, for example, with banks.

SCORES:

Individual scores: 2,2,3,4,4,3,4,3,2
Average score: 3.0 (2005 =2.8)

4.10  Journalists and other media practitioners are organised in trade unions
and/or other professional associations.

ANALYSIS:

Employees of the state-owned media belong to the Public Workers Union. Private media
workers are not unionised. The Windhoek-based press club has been inactive for years.



Some journalists are members of MISA Namibia and/or the Editor’s Forum. Membership
of both the Editor’s Forum and MISA Namibia is less divided than was the case two
years ago. The MISA board, too, has become much more representative of the industry,
as it has members from the state broadcaster (NBC), a state-funded newspaper (New Era),
the private print media (The Namibian), private television (One Africa) and community
radio (KCR). This indicates some progress in uniting a long-divided sector.

There has been much talk within the industry about establishing a media workers’ trade
union. The International Federation of Journalists (IFJ) has set up a regional office in
Johannesburg to try to establish unions for journalists in the Southern African
Development Community (SADC) region. It remains to be seen how this intervention
will develop.

Individual scores: 2,4,3,2,4,4,3,2,2
Average score: 2.9 (2005 =2.9)
Overall score for sector 4: 3.0 (2005 =2.8)

OVERALL COUNTRY SCORE FOR 2007 2.6 (2005 =2.7)



